Kεντρική σελίδα Οδηγός Σπουδών Πρόσβαση στην 3/βάθμια Εκπαίδευση Κρίσιμες Κινήσεις για την Πρόσβαση | ||
Κρίσιμες Κινήσεις για την Πρόσβαση |
Το 6ο Μάθημα & Περιορισμοί στην Επιλογή Επιστ. Πεδίου
Δέκα ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων του Β' τετραμήνου, ο υποψήφιος θα πρέπει:
1. Να επιλέξει το 6ο μάθημα στο οποίο θα εξεταστεί σε πανελλαδικό επίπεδο, ανάμεσα στα μαθήματα γενικής παιδείας Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, Φυσική, Βιολογία και Ιστορία. 2. Να αποφασίσει εάν θα εξεταστεί σε εθνικό επίπεδο στο μάθημα επιλογής "Αρχές Οικονομικής Θεωρίας" το οποίο είναι απαραίτητο για να έχει ο υποψήφιος πρόσβαση στο 5ο επιστ. πεδίο.
Σχετικά με τη δήλωση αυτήν των υποψηφίων ισχύουν τα εξής:
Η επιλογή του 6ου μαθήματος (Γενικής Παιδείας) θα πρέπει να γίνεται από τον μαθητή-υποψήφιο με τα εξής κριτήρια:
Η μείωση του αριθμού των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από εννέα ή δέκα σε έξι ή επτά έχει ως επακόλουθο τον περιορισμό των επιλογών εισαγωγής που έχουν στη διάθεσή τους οι υποψήφιοι.
Μέχρι το 2005 οι μαθητές μπορούσαν να επιλέγουν δύο, οποιαδήποτε επιθυμούσαν, από τα πέντε επιστημονικά πεδία ανεξάρτητα από την κατεύθυνση την οποία παρακολουθούσαν. Με τις νέες ρυθμίσεις, από το 2006 και μετά, οι μαθητές κάθε κατεύθυνσης έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ένα ή δύο επιστημονικά πεδία, όχι ανάμεσα στα 5 αλλά ανάμεσα σε αυτά που τους επιτρέπει η επιλογή του 6ου μαθήματος Γεν. Παιδείας (ως πανελλαδικώς εξεταζομένου).
Πιο συγκεκριμένα θα ισχύουν τα εξής για τους υποψηφίους:
Σύμφωνα με τα παραπάνω, οι δυνατότητες που υπάρχουν για τους υποψηφίους των τριών κατευθύνσεων είναι οι εξής:
Οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης μπορούν να δηλώσουν το 1ο Επιστ. Πεδίο ανεξάρτητα από το 6ο μάθημα Γεν. Παιδείας που θα επιλέξουν. Όσοι θέλουν να δηλώσουν εκτός από το 1ο και το:
Σημειώνεται ότι εάν ένας υποψήφιος της θεωρητικής κατεύθυνσης επιθυμεί να δηλώσει δύο επιστημονικά πεδία το ένα από αυτά θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι το 1ο.
Οι υποψήφιοι της Θετικής Κατεύθυνσης που θέλουν να δηλώσουν:
Σημειώνεται ότι εάν ένας υποψήφιος της θετικής κατεύθυνσης επιθυμεί να δηλώσει δύο επιστημονικά πεδία το ένα από αυτά θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι το 2ο ή το 3ο ή το 4ο.
Οι υποψήφιοι της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (και των δύο Κύκλων) που θα θέλουν να δηλώσουν:
Σημειώνεται ότι εάν ένας υποψήφιος της τεχνολογικής κατεύθυνσης επιθυμεί να δηλώσει δύο επιστημονικά πεδία το ένα από αυτά θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι το 2ο ή το 4ο.
Σχόλιο: Η μείωση του αριθμού των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων λειτουργεί ουσιαστικά (ως προς την πρόσβαση) υπέρ των μαθημάτων Κατεύθυνσης μειώνοντας τη σημασία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας. Επιλογή Επιστημονικών Πεδίων
Αφού ο μαθητής επιλέξει το 6ο (και ενδεχομένως 7ο) πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα και αφού γνωρίσει τα μόρια πρόσβασης που έχει συγκεντρώσει, θα πρέπει να συμπληρώσει το μηχανογραφικό δελτίο του για εγγραφή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα μπορεί να επιλέξει τμήματα από δύο το πολύ επιστημονικά πεδία. Ο συνολικός αριθμός των μορίων που ο κάθε μαθητής συγκεντρώνει για κάθε επιστημονικό πεδίο, είναι πιθανό να διαφέρει σημαντικά, καθώς το κάθε επιστημονικό πεδίο (εκτός από τα ΙΙ και ΙV) έχει διαφορετικά μαθήματα αυξημένης βαρύτητας.
Βασικά κριτήρια για την επιλογή επιστημονικού πεδίου θα πρέπει να είναι οι κλίσεις σε σχέση το περιεχόμενο σπουδών και το προφίλ των επαγγελμάτων στα οποίο οδηγούν οι σπουδές στα τμήματα ενός επιστημονικού πεδίου, τα οποία ενδιαφέρουν τον υποψήφιο, καθώς και οι επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων του τμημάτων αυτών.
Σημαντικό βεβαίως κριτήριο θα πρέπει να αποτελούν και τα βαθμολογικά δεδομένα του υποψηφίου. Συνιστάται η επιλογή επιστημονικών πεδίων όπου με βάση την κατεύθυνση που έχει ακολουθήσει ο μαθητής, ο συνολικός συντελεστής των μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας είναι 2. Εάν οι βαθμοί του στα μαθήματα αυτά είναι χαμηλοί, ενώ αντίθετα έχει υψηλούς βαθμούς σε κάποια μαθήματα γενικής παιδείας ή επιλογής που αποτελούν μαθήματα αυξημένης βαρύτητας σε κάποιο άλλο επιστημονικό πεδίο, τότε ο μαθητής θα πρέπει να εξετάσει και τη δυνατότητα επιλογής του πεδίου αυτού έχοντας το μειονέκτημα του μικρότερου συντελεστή (1,3) πράγμα το οποίο σημαίνει μια μείωση του μέγιστου δυνατού αριθμού μορίων που μπορεί να συγκεντρώνει κατά 7%.
Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στο μαθητή να ακολουθήσει κάποια άλλη κατεύθυνση πέρα από την “ενδεδειγμένη” προκειμένου να οδηγηθεί στο τμήμα/σχολή της επιλογής του. Στην περίπτωση αυτήν, εκτός από το μειωμένο συντελεστή μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας, ο μαθητής θα πρέπει να λάβει υπόψη και το εάν θα έχει αρκετά εφόδια για να παρακολουθήσει τα μαθήματα του τμήματος της επιλογής του, έχοντας παρακάμψει τα “ενδεδειγμένα” υποχρεωτικά μαθήματα της κατεύθυνσης που οδηγούν στο επιστημονικό πεδίο της επιλογής του.
Για παράδειγμα, θα μπορούσε κάποιος μαθητής της θεωρητικής κατεύθυνσης πετυχαίνοντας πολύ υψηλή βαθμολογία να μπει σε κάποια πολυτεχνική σχολή. Είναι όμως αμφίβολο εάν θα έχει τα εφόδια να παρακολουθήσει τα μαθηματικά και τη φυσική σε αυτή τη σχολή, έχοντας παρακολουθήσει μόνο τα αντίστοιχα μαθήματα γενικής παιδείας στο λύκειο.
Σημείωση: Από το 2005-2006, αν και η επιλογή των επιστημονικών πεδίων εξακολουθεί να γίνεται μετά τις εξετάσεις στο μηχανογραφικό δελτίο, η ουσιαστική επιλογή των επιστ. πεδίων γίνεται σε μεγάλο βαθμό πριν από τις εξετάσεις, με την επιλογή του 6ου μαθήματος (γενικής παιδείας) στο οποίο θα εξεταστεί σε Εθνικό Επίπεδο ο μαθητής-υποψήφιος. |
|